چرا شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

☘️چرا شب قدر از هزار ماه بهتر است؟!☘️

علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان ذیل آیه « لیله القدر خیر من الف شهر» می نویسد:


?این جمله به طور اجمال آنچه را که در جمله (و ما ادریک ما لیله القدر) بدان اشاره شده بود، یعنى عظمت آن شب را بیان مى کند، و مى فرماید: «بدین جهت گفتیم آن شب مقامى ارجمند دارد که از هزار ماه بهتر است.»

?و منظور از بهتر بودنش از هزار ماه به طورى که مفسرین تفسیر کرده اند بهتر بودنش از حیث فضیلت عبادت است، و مناسب با غرض قرآن هم همین معنا است، چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به سوى خدا نزدیک، و به وسیله عبادت زنده کند، و زنده دارى آن شب با عبادت بهتر است از عبادت هزار ماه. و ممکن است همین معنا را از آیه سوره دخان نیز استفاده کرد، چون در آنجا شب قدر را پر برکت خوانده، و فرموده : (انا انزلناه فى لیله مبارکه ).

?در کتاب شریف کافی به سند خود از فضیل، زراره و محمد بن مسلم از حمران روایت کرده که از امام باقر (علیه السلام) از معناى آیه (انا انزلناه فى لیله مبارکه ) سؤال کرد، فرمود بله شب قدر که همه ساله در ماه رمضان در دهه آخرش تجدید مى شود شبى است که قرآن جز در آن شب نازل نشده، و آن شبى است که خداى تعالى در باره اش فرموده : (فیها یفرق کل امر حکیم ).

?آنگاه فرمود: در آن شب هر حادثه اى که باید در طول آن سال واقع گردد تقدیر مى شود، چه خیر و چه شر، چه طاعت و چه معصیت، و چه فرزندى که قرار است متولد شود، و یا اجلى که بنا است فرا رسد، و یا رزقى که قرار است (تنگ و یا وسیع ) برسد، پس آنچه در این شب مقدر شود، و قضایش رانده شود قضایى است حتمى، ولى در عین حال مشیت خداى تعالى در آنها محفوظ است (و خدا با حتمى کردن مقدرات، العیاذ باللّه به دست خود دست بند نمى زند).

?حمران مى گوید: پرسیدم منظور خداى تعالى از اینکه فرمود (شب قدر بهتر است از هزار ماه ) چیست ؟ فرمود عمل صالح از نماز و زکات و انواع خیرات در آن شب بهتر است از همان اعمال در هزار ماهى که در آن شب قدر نباشد، و اگر خداى تعالى جزاى اعمال خیر مؤمنین را مضاعف نمى کرد، مؤمنین بجایى نمى رسیدند، ولى خدا پاداش حسنات ایشان را مضاعف مى کند.

  • نظر از: سرباز آقا
    1396/03/25 @ 08:51:30 ب.ظ

    سرباز آقا [عضو] 

    سلام قبول باشه ممنون از مطلبتون

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.